Az alapvetõ igazság az MLM-rõl
Mi az alapvetõ különbség a multi-level marketing és a hagyományos üzleti modell között?
Az igazság az, hogy a hagyományos üzleti modell és a multi-level marketing felépítésében nagyon sok a közös vonás.
Van viszont egy alapvetõ különbség ami az alapjául szolgál a multi-level marketing cégek elleni támadásoknak. A legelterjedtebb feltételezés a különbséget illetõen az az, hogy a multi-level marketing cégek arra buzdítják a disztribútoraikat, hogy új disztribútorokat léptessenek be (alsóvonal) az üzletbe, akik után majd jutalékot kapnak. Így ha az új belépõk maguk is beléptetnek embereket maguk alá, majd azok is így tesznek, a szint egyre nõ, és kialakul a piramis forma.
Azonban nem ez a beszervezés az alapvetõ különbség. Igazából, a legtöbb hagyományos értékesítõ cégnek a menedzserei is részesednek az értékesítõ csapatuknak az eredményeibõl. És ezek a menedzserek maguk is felelõsek azért, hogy új ügynököket találjanak, akik majd segítenek növelni az eladásokat. De ezeknek a menedzsereknek is vannak fõnökeik, akik szintén kapnak jutalékot az eredményekbõl. Gyakorlatilag a legtöbb cégnek a felépítése piramis alapú, és a dolgozóikat egyénenként jutalmazza a teljesítményük, illetve az alattuk dolgozók teljesítményei alapján, az ügyvezetõ igazgatótól egészen a legaljáig. Hogyan lehetne így a beléptetés az alapvetõ különbség?
Minden egészségesen növekedõ cég toboroz magának dolgozókat. Azonban a legtöbb cég saját magának felfelé vesz fel embert, a multi-level marketing cégek viszont kívülre léptetnek be. Ezt egy példán keresztül a legkönnyebb megérteni. József éppen most végezte el a fõiskolát, és kezdett el dolgozni a Tesco ügyfélszolgálatán. Ha a Tesco az MLM modellt használná, akkor Józsit arra buzdítaná, hogy még több ügyfélszolgálatost szervezzen be maga alá, még mielõtt aláírta volna a felvételi papírokat. Annak ellenére, hogy Józsi nem egy bevált eladó, toborzó, vagy menedzser (három képesség, amiben Józsinak jónak kéne lennie). A való életben ezzel szemben Józsinak elõször be kéne bizonyítania, hogy jól végzi a munkáját az ügyfélszolgálaton, majd, hogy jól vezeti azt, hogy végül elõléptessék egy menedzseri pozícióba. Csak ezután lenne lehetõsége felvenni új ügyfélszolgálatos munkatársakat. Miért? Mert a hagyományos cégek nagyrészt maguk fizetik a munkatársaik kíváló szakemberré képzését. Ez rákényszeríti õket arra, hogy a felvételi eljárásuk hatékony legyen, mert nem engedhetik meg maguknak, hogy felvegyenek milliónyi zsákutca embert, azért, hogy megtalálják az egyetlen csiszolatlan gyémántot.
Az MLM cégeket viszont nem érdekli, hogy milyen embereket szerveznek be. A legnagyobb teher a disztribútorok vállán lóg, akik milliónyi szerencsétlent vesznek fel, miközben tudják, hogy azoknak semmilyen tehetségük vagy képzettségük nincsen ahhoz, hogy sikeresek legyenek. Miért? Mert úgy van felépítve a rendszerük, hogy nekik bevételük van abból, hogy embereket toboroznak (csak maga a beléptetés miatt léptetnek be). Tehát kifelé szerveznek be/vesznek fel új embereket – próbálnak a lehetõ legtöbb embert megragadni, miközben tudják, hogy csak néhány marad meg közülük.
A sok vita és ellentét forrásai az alábbiak:
Hasznot húzás mások sikertelenségébõl
Sok MLM cégre úgy gondolnak mint egy piócára; nyerészkedéssel, másokon áttaposva tudnak csak fennmaradni. Nem mintha azt akarnák, hogy az embereik elbukjanak, de hát ez elkerülhetetlen. Valljuk be; a világon az emberek nagytöbbsége egyáltalán nem jó kereskedõ. Ugyanúgy, mint ahogy a Megasztárba sem jut be rengeteg ember, mert akkor sem tudnának énekelni, ha az életük múlna rajta. Jó kereskedõnek lenni nehéz, és nem a szerény vagy félénk természetûeknek való. Emiatt ítéltetett bukásra az emberek többsége az MLM üzletekben. Miközben a cégek ezt tudják, ugyanúgy folytatják a toborzást, hogy tovább nõhessenek.
További viszályt szítanak azok a cégek, amik a disztribútoraiknak hang- vagy videóanyagokat, könyveket adnak el, és különbözõ elõadásokra és szemináriumokra hívják õket, amik persze mind-mind kemény pénzekbe kerülnek. Azt az ésszerûnek hangzó indokot mondják ilyenkor, hogy mindenki sikeres lehet, ha tudják, hogy hogyan, és ezt mindenki megtudhatja, ha megfizetik az árát. Ez egy félrevezetés, mert sok emberbõl még kicsit sem lesz jó kereskedõ, bármennyit is fizet érte. Ez nem más, mint egy újabb módja annak, hogy hogyan használják ki az emberek balszerencséjét.
Rossz ügyfélszolgálat
Képzeld el, hogy elmész a kedvenc kávézódba, hogy megidd a reggeli ébresztõdet. De ahelyett, hogy egy szépen mosolygó, aranyos és barátságos pincérnõ köszöntene, egy többszörösen elítélt börtöntöltelék áll veled szemben, akibe annyi tapintat szorult, mint egy éti csigába. Miután kihozta a hideg és vizes kávédat, megkéred, hogy had beszélhess a fõnökével. Amikor az kijön, rájössz, hogy a fõnök csak néhány hete dolgozik ott, és fogalma sincs, hogyan kell kezelni a pénztárgépet, vagy hogyan kell kirúgnia azt a majmot akit tegnap vett fel. Mondanom sem kell, hogy ha a kávézók így mûködnének, akkor a meggazdagodás kulcsa a gombamód szaporodó kávéfõzõ gyártó vállalatokban rejlene.
A fogyasztók bánatára, a legtöbb termék amit MLM üzletben árulnak bonyolultabb mint egy kávé. Képzelj el egy 70 éves disztribútort, aki a legújabb hordozható számítógépet akarja eladni neked, pedig csak onnan tudja, hogy melyik oldalára kell leülni, hogy az egyik világít. De nem is kell ennyire messzire menni... vajon hány Herbalife értékesítõnek van jártassága a táplálkozás tudomány terén (azon felül, hogy hogyan gyömöszölje bele a parizeres zsemlét a szájába).
Félrevezetett ügyfelek
Amikor valakinek a tudása hiányos ahhoz, hogy eladjon egy terméket, vagy üzleti lehetõséget, általában megpróbálják ezt az ûrt betölteni valamivel, ami jól hangzik, de igazából megalapozatlan, légbõl kapott, vagy egyáltalán nem igaz. Úgy nehéz eladni valamit, hogy „- Nem tudom".
Ezt a próblémát nem feltétlenül az érdektelenség okozza az adott termékkel vagy üzleti lehetõséggel szemben. A legtöbb hagyományos cég etikára tanítja az alkalmazottait, ami nem akadályozza meg a nem etikus viselkedést, viszont segít azt megelõzni. A multi-level marketing cégek a nem etikus viselkedéssel nem foglalkoznak. Tehát ha az embernek meg is van a kellõ ismerete az adott termékkel vagy üzleti lehetõséggel kapcsolatban, semmi sem akadályozza meg õt abban, hogy félrevezesse és átverje a felhasználóit.
Félrevezetett disztribútorok
Elfogadnál egy állásajánlatot egy cégtõl akkor, ha tudnád, hogy nincs meg a megfelelõ képzettséged a munka elvégzéséhez, és valószínûleg pár hónapon belül ki fognak rúgni. A legtöbb ember nem. De ez az igazság a multi-level marketinggel kapcsolatban. És ha ezt még párosítod az ész nélküli toborzó hozzáállással, akkor az emberek félrevezetése és abba a hitbe történõ ringatása lesz a végeredmény, hogy õk is lehetnek sikeresek. Hogyan csinálják? A legtöbb embert nem csak motiválja a pénz, hanem kell nekik, szükségük van rá – ezáltal könnyû célpontjai az embereknek akik az „Álmot" árulják. Ki ne akarna több pénzt keresni, miközben kevesebbet dolgozik? Ez egy teljesen érthetõ vágy. De bármennyire is szeretnéd megváltoztatni a világgazdaság mûködését, nem annyira egyszerû az, mint ahogy azt elhitetik veled. És ha ezt nem hiszed el, kérdezd meg, hogy a disztribútoraik hány százaléka éri el ezt az „Álmot". A számok nem fognak hazudni...
Valójában az egyetlen mód, hogy az MLM cégek elhitessék veled, hogy sikeres leszel az az, hogy az álmaidat lebegtetik a szemed elõtt, nem pedig a tényeket. Szereznek egy rettentõ karizmatikus elõadót, akitõl majd nevetni, tapsolni és toporzékolni fog a közönség. Viszont ez alatt a szenzációs, megragadó és szórakoztató elõadás alatt valymi kevés szó hangzik majd el arról, hogy mégis hogyan fog ez mûködni. Felnagyítják az álmokat, és lekicsinyítik az üzleti tervet. Ezután egy rakat embert hívnak ki a színpadra, akik elmondják mennyire nagyon sikeresek is õk. Miért? Mert ezek az ajánlások helyettesítik a tényeket. Egy ajánlás csak egy ember igaza, miközben egy statisztika az összes ember igaza. Ha idehozok 10 embert akik azt mondják, hogy mennyire nagyon szeretnek egy terméket, akkor elkezded elhinni, hogy az a termék a világon a legjobb. Viszont ha hozzáfûzöm, hogy 100-ból csak ez a 10 ember szereti ezt a terméket, akkor már tudni fogod, hogy az nem ér semmit.
Tönkrement kapcsolatok
Létezik egy régi mondás: Üzletben nincs barátság. Miért? Mert az emberi kapcsolatok (barátok, család) nem kifejezetten úgy épülnek fel, hogy kibírják az üzleti élet megpróbáltatásait. Ezt akkor tapasztalhatod meg a legjobban, ha képzetlen kereskedõként megpróbálod az „Álmot" rásózni a barátaidra, vagy a családodra. Õk vagy visszataszítónak fognak találni, amiért bele akarod õket rángatni valami átverésbe, vagy vakon követni fognak egy üzletbe, ami bukásra van ítélve. A nap végén megfizeted a viselkedésed árát azzal, hogy felégetted magad mögött a hidakat.
(Forrás: Amauri DaRocha - Multilevel Marketing: The Fundamental Truth)
FORRÁS: http://www.antimlm.hu/
|